• Karriär,  Tips & Råd

    Pantbrev & Lagfart

    Om man ska köpa hus så är detta två nya ord som många inte känner till. Man kanske har hört om det men man förstår inte. Och vet ni vad? Det är helt okej! För när jag studerade till fastighetsmäklare så förstod jag det aldrig helt på universitetet men när jag väl började arbeta och förmedla fastigheter, då trilla poletten ner. Jag ska sammanställa det enkelt här, eller så bra det går 😀

    Låt oss börja med Pantbrev:

    När du lånar pengar för att köpa en ny fastighet* eller när du ta ytterligare lån på en fastighet du redan äger, vill banken ha en säkerhet – det vill PANT – för bolånet. Då kan du använda fastigheten som du köper eller den du redan äger, som säkerhet. Men eftersom du inte fysiskt kan lämna in fastigheten till banken så blir lösningen ett pantbrev.
    Pantbrevet är ett juridiskt bevis på att banken har en säkerhet i den belånade delen av din fastighet, och för att få pantbrevet gör du en inteckning på ett visst belopp i fastigheten. Om du missköter amorteringen eller betalningen av bolåneräntan kan banken begära utmätning* i din fastighet vilket betyder att du kan bli tvungen att sälja den.

    Hur stor pantbrevskostnaden blir beror på om huset har tidigare pantbrev eller inte. Om huset inte har några pantbrev består kostnaden för ett nytt pantbrev av en stämpelskatt på 2 % av pantbrevets belopp, och en avgift på 375 kr. Så om du lånar 2 miljoner till en bostad, blir pantbrevets kostnad 40 375 kr ( 0,02 * 2000 000 + 375).
    Kostnaden om bostaden har gamla pantbrev blir annorlunda. Det är vanligt att fastigheten redan har pantbrev från tidigare ägare, eftersom pantbrev alltid är knutna till fastigheten. När du köper huset tillfaller tidigare pantbrev dig. Om du vill låna på ett högre belopp än vad huset tidigare varit intecknat till behöver du ett nytt pantbrev för mellanskillnaden. Därför är gamla pantbrev med höga belopp bra, eftersom kostnaden för det nya pantbrevet då inte blir lika stor. Säg att du behöver låna 2 miljoner kr och det redan finns ett pantbrev på 500 000 kr, då behöver du bara öppna ett nytt pantbrev på 1,5 miljon kr, vilket kommer att kosta dig 30 375 kr (0,02* 1 500 000 + 375).

    Nu går vi över till Lagfart:

    En lagfart är ett bevis på vem som äger en fastighet. När du köper eller blir ägare till en fastighet måste du enligt lag registrera överlåtelsen inom tre månader genom att ansöka om lagfart. Samma sak gäller vid överlåtelse av tomträtter, där du behöver göra en ansökan om inskrivning av tomträttsinnehav. Om inte din bank hjälper dig med lagfartsansökan kan du ansöka själv hos Lantmäteriet, som sköter fastighetsregistret i Sverige.

    Priset för att registrera lagfart för en fastighet eller inskrivning av en tomträtt är dels en expeditionsavgift på 825 kr, dels en stämpelskatt som beräknas på köpeskillingen. För att få veta hur mycket stämpelskatten blir tar du det högsta beloppet av husets försäljningspris eller taxeringsvärde från året före du ansöker, och multiplicerar med 1,5%. Bolag eller juridiska personer betalar istället 4, 25%.

    Jag hoppas att detta kan hjälpa dig som letar efter hus och har haft svårt att förstå dessa två viktiga saker. Kommentera gärna och fråga om du inte har förstått det helt så ska jag se om jag kan göra det ännu lättare!

    *Fastighet – Den civilrättsliga definitionen av fastighet framgår av första kapitlet jordabalken. Fast egendom är jord som är indelad i fastigheter och att till fastighet hör allmänna fastighetstillbehör, byggnadstillbehör och industritillbehör (1 kap. 1 § JB).

    *Utmätning – Det är när Kronofogden har beslutat att använda en del av det du äger till att betala din skuld.

  • Karriär,  Tips & Råd

    Anticimex erbjuder livemöten via Skype-video

    Photo by Terrah Holly on Unsplash

    Jag blir matad med information från företag om hur de nu måste ändra sitt arbetssätt på grund av coronaviruset. Jag kan inget annat än att hålla med då livet måste fortsätta. Istället för fysiska möten så anpassar Anticimex besiktningsmöjligheter genom videosamtal. Det intressanta med allt detta är att vi har ju haft dessa möjligheter länge men inte tagit till nytta av det som vi måste göra nu. Jag undrar om det kommer fortsätta efter att allt är över. Vår planet har ju återhämtat sig fint eftersom vi människor är nu lite på paus. Kanske är videosamtal ett alternativ också för att hjälpa vår planet?

    Photo by Joshua Ness on Unsplash

    Ett husköp är stort för många av oss och då det är väldigt viktigt med besiktning. En besiktning ska hjälpa säljaren eller köparen att se hur huset mår. I dessa tider är man rekommenderad att undvika för mycket möten, men Anticimex utföra besiktning då via livemöten per Skype. Det räcker med att säljaren öppnar upp för besiktningsmannen om de ska ha en förbesiktning inför sin försäljning. Under tiden för besiktning kan säljaren vara ute i trädgården eller göra något annat där hemma.

    Photo by Alexander Andrews on Unsplash

    För husköparen finns en omfattande undersökningsplikt, vilket innebär att man ska undersöka huset ordentligt innan köpet. Anticimex erbjuder vanligtvis genomgång av besiktningen på plats i huset för att hjälpa köparen med detta. Här hjälper de till via Skype och går igenom besiktningen på detta sätt. Detta är ett jättebra alternativ och blir minst lika bra som om man skulle befinna sig där.
    Lycka till med husköpet!

  • Karriär,  Tips & Råd

    Bostadsvärdering via facetime

    Eftersom det är lite tuffa tider framför oss så finns det massor av alternativ hur vi kan jobba idag. Det är tur att vi faktiskt är så digitala.

    Jag kommer att ha ett möte på distans nästa vecka. Eftersom kunderna ska sälja men är sjuka så har vi kommit överens om att de ska skicka bilder och sedan ha ett facetime möte med mig. På detta sätt kan vi fortfarande jobba på och inte oroa oss för marknaden. Det viktiga för er som funderar på att sälja, måste sälja eller vill förbereda en försäljning, känner till att det finns alternativ. Allt stannar inte utan det går att lösa. Uppdatera er gärna kring bostadsmarknaden om ni är oroliga. Jag ska försöka dela så mycket som möjligt till er så att ni får en uppdatering. Vi se på facetime!

  • Karriär,  Tips & Råd

    Söndagsvisningar – Ja/Nej?

    Måndag och en ny vecka sätter igång. Normalt så börjar en mäklares vecka på en Söndag. Eller så har jag känt att den gör det då jag oftast har visningar denna dag. Jag har länge tänkt och försökt att undvika söndagsvisningar. Detta för att kroppen och psyket orkar inte jobba sex dagar i veckan. Det är inte rätt och inte hälsosamt. Jag har försökt att undvika att jobba på Fredagar för att få två lediga dagar. Detta är svårt att undvika. Det finns mäklare som jag känner som alltid har haft detta tänk. De arbetar inte med visningarna på Söndagar utan gör det på veckodagarna. Det gör ju jag också därför tänker jag, varför ens ha visning på en Söndag?

    Äntligen så har man gjort en undersökning hos oss svenska mäklare angående detta. I Norge vill inte mäklarna arbeta en Söndag och nu har vårt Mäklarsamfund också sett över detta. Vi här hemma vill heller inte arbeta på Söndagar. Vi vill också få ledigt de dagar som man ska ha ledigt för att vila upp sig. Det är många mäklare som mellan 30-40 års åldern som tyvärr lämnar yrket just på grund av detta. Man bildar familj och vill ha helgerna med familjen. Så tänker jag också. Jag har dock lagt in en visning nu nästa Söndag men kommer själv hädanefter att jobba så mycket på veckodagarna med visningar. Jag har alltid haft visning under veckodagarna och bostäderna säljer även dessa dagar. Det finns inget bevis/undersökning på att en bostad säljer bättre en Söndag än en Onsdag.

  • Tips & Råd

    När du tappar självförtroendet

    Photo by Tim Gouw on Unsplash

    Detta är något som jag är så bra på att göra! Och jag blir så arg på mig själv varje gång. Även självkänslan kommer i kläm. Att arbeta som mäklare innebär alltid resultat. Samtidigt så jämförs man hela tiden med andra mäklare. Kunden vill ha fem mäklare hemma innan de bestämmer sig för en. Förstår ni vad det innebär då för mig? Att man går omkring och tänker på sitt möte efteråt tills magen blöder. Detta ska man ju absolut inte göra. DÅ är man körd. Jag kan gå igenom hela mötet, ord för ord, och istället för att tänka på vad jag gjorde bra så tänker jag direkt på det negativa. Jag tänker också på vad kunden kanske tyckte om mig. Ibland till och med så långt tänk om jag hade fel kläder på mig?! Aldrig har jag haft i tanken att ‘Men kunden tyckte om mig’, utan hjärnan säger istället, ‘Tänk om de inte tyckte om mig…etc etc’.

    På yogan, igår kväll, så sa vår lärare att vi skulle vara medvetna om vårt antagande. Dvs vi är väldigt bra på att anta men vi har egentligen ingen aning. Vi tänker mycket ‘Undra vad de tyckte, eller hen.’ Vi antar direkt och dömmer ut oss själv istället för att låta allt flyta förbi. Så vad hon ville vi skulle göra var att träna på detta. Att försöka att inte anta något. Hon har helt rätt. För när man tar till sig detta och tar in det i sin vardag, oavsett jobb, händelse eller vilken miljö man befinner sig i, så blir allt så mycket lättare. Att istället befinna sig i nuet, det är faktiskt väldigt viktigt.
    Eftersom mitt yrke är väldigt resultatinriktat så är jag säker på att då är det som mest viktigast att stanna upp och stoppa sig själv från alla negativa tankar. Jag vill dela med mig av att klassen kunde inte komma mer passande än nu när jag jobbar igen. Jag ska inte anta så mycket. För i detta så kommer stress och varför utsätta kroppen för mer stress än den vi redan har runtomkring oss?

    Men vad gör man då? Det är lätt att skriva vad man gör för fel men så trillar man in i det igen. Jag har testat Mia Törnbloms sätt att tänka på, skrivit om det tidigare här. Och det hjälper faktiskt. Att varje dag sätta sig ner och reflektera över dagen så att man sen kan släppa det. MEN jag ska inte säga att jag har lyckats vara så flitig. Men egentligen varför? Det tar bara fem minuter, använd telefonen och skriv i anteckningar. Klart!

  • Karriär,  Tips & Råd

    Hur fördelar man sin tid?

    Photo by Sincerely Media on Unsplash

    Många säger att vi mäklare jobbar jättemycket. Att vi alltid är tillgängliga och svarar i telefon 24 7. Men detta stämmer inte riktigt. För att reda ut detta lite så ska jag försöka att förklara men jag börjar från början.

    När jag var ny som mäklare då kändes det som att jag jobbade jättemycket. Och det gjorde jag. Men på ett sätt som var oregelbundet, oorganiserat och bara helt stökigt. Kan man beskriva det så? Jag började på en firma som inte alls lärde oss hur man skulle arbeta på ett effektivt och bra sätt och veta när man slutar för dagen. Det enda jag fick höra var ‘Äg din kalender’. Men hallå, var är mentorn som ska hjälpa en?

    Det här med att börja på rätt företag är av otrolig vikt när man är nyexad mäklare. Det kan bli så fel och man kan tappa sitt självförtroende så otroligt mycket om man inte får rätt start och hjälp. Många slutar inom ett år och en av faktorerna kan vara detta. Men tillbaka till arbetstiderna.

    Idag som förälder och gift vill jag jobba annorlunda. Jag kan dra lite exempel. Om man vet att det blir en lång dag (detta betyder från morgon till kväll) då är det viktigt att inte komma in för tidigt på jobb nästa dag eller gå tidigare så att man halverar dagen. Vi människor mår inte bra av att jobba för mycket. Det finns studier på detta och arbetar man för mycket då finns stor risk för diabetes, depression och fetma. Läs gärna denna artikel om detta. Så det här med att säga att man jobbar hela tiden, det är ju en status bland människor men den dummaste jag någonsin hört om!!

    Jag vill må bra och därför bestämmer jag över min tid. Detta är den positiva biten med mäklaryrket. Jag är inte fast på ett kontor för att stämpla in och stämpla ut. Jag har flexibla arbetstider vilket innebär att jag har kontrollen.

    Ett annat exempel är, om man har söndagsvisningar så se till att vara ledig på fredagar. Jag kommer själv börja lägga mina visningar på vardagar och undvika söndagsvisningar mer och mer. Det finns redan mäklare som gör detta och de är jätteduktiga mäklare. Grejen med söndagsvisningar tillkom för att man skulle kunna konkurrera med andra företag inom branschen. Detta skulle vara en positiv sak utåt sett mot kunden. Men idag konkurrerar vi med att vara störst, duktigast mäklare, bästa tjänsten för kunden samt att den kan skräddarsys mer utefter kundens önskemål.

    Tredje exemplet är att idag så har vi en skatteträff med våra kunder på kvällen vilket innebär att då vet jag att det är en lång dag om jag skulle gått in redan kl nio på morgonen. Men eftersom jag har sett till att planera så att jag inte har något möte på morgonen så ser jag till att räkna hur många timmar en arbetsdag har och går in till kontoret vid den tiden. Jag kan även jobba hemma om jag vill men alla gånger är inte detta bra. Man måste se till att pausa, för om du ändå jobbar hemma och sen ska in på kontoret då bli det som en lång arbetsdag, tro det eller ej. Och vad var då nytta med att stanna hemma. Att jobba hemma är super men med balans även här. Det som inte är störande det är om man svarar i telefon och om en ny kund vill bli kontaktad. Detta är ju en positiv kick!

    Sammanfattningsvis, se till att räkna vad en arbetstid ska vara per vecka och se till att hålla det så istället. Tidigare räknade jag aldrig mina timmar utan bara jobbade hur som helst och det blev så stressande för mig. Men nu har jag insett att jag arbetar inte bättre av detta, snarare sämre.